Achtergrond
Uitdaging
De club wilde in de best mogelijke positie verkeren om elk abonnement voor de campagne 2017/2018 te verkopen. Om dit te doen, moest Everton FC eerst zijn supportersgroepen en de retentierisico's van de seizoenkaarthouder (Season Ticket Holder - STH) identificeren.
Onderzoek naar churn
Na het creëren van een single customer view van hun STH's met behulp van FastStats®, bereikte Everton FC een verbeterd niveau van inzicht en rapportagemogelijkheden die nog nooit eerder bij de Club waren gezien. Met hun op maat gemaakte en brede gebruik van de Apteco FastStats® softwaretools, voerden ze ook een gedetailleerde analyse uit van het churn risico. Dit omvatte het onderzoeken van retentieniveaus in voorgaande seizoenen aan de hand van een groot aantal factoren, waaronder de nabijheid van het stadion, ambtsperiode, ticketklasse, zitplaats in het stadion en aankoopdatum.
Gepersonaliseerde marketing
Het platform stelde Everton FC ook in staat hun fans te begrijpen en op te delen in attitude groepen. Dit maakte personalisatie mogelijk van marketing efforts die waren ontworpen om een beroep te doen op de attitudes en het gedrag van elk fansegment, wat de open- en conversieratio's verhoogde. De data intelligence die is afgeleid van het gebruik van FastStats® door de Club, heeft ook geleid tot de introductie van nieuwe prijsmodellen om jongere fans te behouden.
Voor FastStats® was de kennis van Everton over STH's beperkt, aangezien er geen indicatie van een risicofactor was. Hoe waarschijnlijk het was dat een STH zou vernieuwen (of niet) en de drijvende invloeden achter aankoopbeslissingen waren relatief onbekend.
De Apteco Marketing Suite™ was ongelooflijk handig. Met een paar dagen te gaan, hadden we 10.000 tickets om te verkopen om het doel te bereiken, maar we wisten dat de meeste van deze fans een laag risico hadden, wat betekent dat essentiële marketingmiddelen niet onnodig werden gebruikt.
De Apteco oplossing
Het insight team deed een beroep op Apteco partner en toonaangevende data solutions specialist Qbase om hun implementatie van FastStats® te ondersteunen.
Optimaal inzicht
In nauwe samenwerking met Qbase heeft de data scientist van Everton FC krachtige toepassingen ontwikkeld voor de Apteco Marketing Suite™. Door gebruik te maken van de Apteco Marketing Suite™, kreeg Everton toegang tot een verbeterd niveau van inzicht en produceerde een risicoanalyse waarin de uitdagingen voor het behoud van fans werden benadrukt, waaronder hoge churn percentages onder nieuwe seizoenkaarthouders, late kopers (die mogelijk een lagere betrokkenheid bij de club aantonen) en jongere supporters die naar een hogere prijs categorie verhuisden.
Apteco FastStats® werd gebruikt om in een groot aantal statistieken te duiken, met resultaten die de club nog nooit eerder had gezien. Met het inzicht dat Everton heeft opgedaan door het gebruik van de Apteco Marketing Suite™, werd een recordbrekende marketingcampagne voor retentie uitgevoerd.
Resultaat
Bekijk enkele voorbeelden van hoe bedrijven momenteel profiteren van de Apteco Marketing Suite™.
16% toename in retentie
Op basis van risicofactor en segmentatie data werden marketinginitiatieven geïntroduceerd om het churn risico te verminderen.
85% van de risicovolle fans is vernieuwd
Met het inzicht dat werd verkregen met de Apteco Marketing Suite™, werd de communicatie gericht op fans op basis van individuele personen die een seizoenkaart wilde kopen met 12.500 verhoogd.
£300.000 stijging van de omzet
Informatie uit supporter segmentatie maakte het mogelijk persoonlijke communicatie te verzenden om een beroep te doen op de eigenschappen en het gedrag van verschillende groepen Everton fans. De open- en conversieratio's namen daardoor ook toe.
94% totale retentie - een record
Met het inzicht dat Everton heeft opgedaan door het gebruik van de Apteco Marketing Suite™, werd een recordbrekende marketingcampagne voor retentie uitgevoerd voor seizoenkaarthouders van 2017/2018.
De Apteco Marketing Suite™ is niet alleen een cruciaal onderdeel van onze inzicht analyses, maar ook een drijvende kracht achter gepersonaliseerde communicatie en ondersteunt het doel van de Club om voor de komende generaties "The People’s Club" te zijn.