Achtergrond

Klant Goodwood | Partner R-Cubed | Industrie Leisure | Doelstelling Hogere betrokkenheid via e-mail, minder overcommunicatie en een persoonlijke, wekelijkse marketingboodschap voor iedere klant.

Goodwood is een iconisch Engels landgoed in West Sussex, doordrenkt van historie en bekend om zijn sterke band met motorsport, paardensport en luchtvaart. Al sinds de 17e eeuw is het landgoed eigendom van de familie van de hertog van Richmond. Op de ruim 4.400 hectare komen traditie en moderne luxe op unieke wijze samen.

Een van de meest iconische evenementen is het Goodwood Festival of Speed, een jaarlijks motorsportfeest dat duizenden liefhebbers van over de hele wereld trekt. Goodwood huisvest daarnaast het historische Goodwood Motor Circuit, en staat ook bekend om Glorious Goodwood, een prestigieus paardenrace-evenement op een renbaan van wereldklasse, waar topjockeys, renpaarden en fans samenkomen.

Onder de Goodwood-paraplu vallen bijna 30 bedrijven en goede doelen. Dat maakt elke dag anders én complex als het gaat om klantcommunicatie.

De uitdaging

Goodwood staat continu voor de uitdaging om effectief te communiceren met hun publiek. Hun doel is steeds hetzelfde: de juiste boodschap, naar de juiste persoon, op het juiste moment.

De e-mailkalender zat overvol. Veel klanten hadden interesse in meerdere merken binnen het Goodwood-portfolio en ontvingen daardoor een grote hoeveelheid berichten. Dat leidde tot zorgen: de betrokkenheid bij e-mails nam af en het aantal uitschrijvingen nam toe.

Bovendien kregen sommige klanten een buitensporig aantal mails, bijvoorbeeld doordat ze eerder e-mails hadden geopend, tickets hadden gekocht of lid waren van een club. Er waren wel uitsluitingsregels ingesteld om overcommunicatie te beperken, maar die werden steeds moeilijker te beheren. Daardoor misten klanten soms juist belangrijke informatie van hun favoriete merk.

Goodwood wilde een dynamische oplossing om op basis van klantgedrag de juiste berichten te kunnen sturen. Het doel: één vaste, persoonlijke communicatie per week, zonder negatieve impact op de prestaties van de afzonderlijke merken.

Goodwood customer story image

Bekijk het volledige klantverhaal

Bekijk de video waarin Natalie Fordham en Bethany Lawrence de impact laten zien die Apteco heeft gemaakt bij Goodwood.

Goodwood customer story video

De Apteco-oplossing

Samen met R-Cubed ontwikkelde Goodwood een nieuwe strategie op basis van Apteco FastStats en PeopleStage. Door slim gebruik te maken van data en dynamische content werd één wekelijkse e-mail opgezet, volledig gepersonaliseerd op basis van klantinteresse en gedrag. Dit bood ruimte voor gerichte cross-sell zonder dat daar aparte e-mails voor nodig waren.

Door over te stappen op een datagedreven model met dynamische content, wist Goodwood zijn e-mailstrategie volledig te transformeren. De relatie met klanten werd sterker, de merkbeleving verbeterde en het communicatieproces werd beter in balans gebracht.

Elk merk binnen Goodwood heeft een eigen gezicht en herkenbare stijl. Juist daarom was het combineren van marketingboodschappen een flinke uitdaging. Goodwood besloot daarom één wekelijkse marketingmail op te zetten, waarbij elk onderdeel van de e-mail, van onderwerp tot inhoud, dynamisch werd aangepast aan de interesses van de ontvanger.

Deze aanpak verminderde niet alleen de communicatiedruk bij klanten, maar creëerde ook nieuwe cross-sell mogelijkheden. Door berichten van verschillende merken te combineren in één zorgvuldig samengestelde e-mail, ontstond een relevante en klantgerichte communicatievorm.

Dankzij de doordachte en innovatieve inzet van Apteco wist Goodwood zijn marketingkracht te vergroten, zonder concessies te doen aan de unieke identiteit van de afzonderlijke merken.

Apteco is voor ons dé tool die data en marketing samenbrengt. We zouden niet zonder kunnen en gebruiken het dagelijks om datagedreven beslissingen te nemen en die direct in acties om te zetten.

Natalie Fordham, CRM Manager, Goodwood

Natalie Fordham, CRM Manager, Goodwood

Het resultaat

De overstap naar gepersonaliseerde, dynamische e-mailcampagnes leverde sterke resultaten op:

Meer betrokkenheid
Meer betrokkenheid

+2% hogere click-through rate en 84.000 extra websitekliks op jaarbasis dankzij relevante, persoonlijke content.

Minder e-mailmoeheid
Minder e-mailmoeheid

Door over te stappen op één wekelijkse e-mail, daalde het aantal uitschrijvingen met 1,5% en werd het aantal mensen dat te veel e-mails ontving met 70.000 verminderd.

Betere klantbeleving
Betere klantbeleving

Dankzij hypergepersonaliseerde e-mails ontvingen klanten alleen nog content die écht aansloot bij hun interesses. Dat verhoogde de tevredenheid en zorgde voor 3% meer betrokkenheid.

Nieuwe commerciële kansen
Nieuwe commerciële kansen

Met dynamische content kon Goodwood effectief cross-sell toepassen tussen verschillende merken. Dat leidde tot meer interesse over meerdere merken heen én een besparing van 16 uur handmatig werk per maand.

Apteco gaf ons dieper inzicht in de verschillen tussen klanten en maakte duidelijk dat er een nieuwe aanpak nodig was. De flexibiliteit om samengestelde klantkenmerken te creëren en complexe, dynamische campagnes op te zetten, legde de basis voor een strategie die écht door de klant wordt geleid. De resultaten spreken voor zich en hebben onze werkwijze over alle kanalen heen veranderd.

Bethany Lawrence, Account Director, R-cubed

Bethany Lawrence, Account Director, R-cubed