Vijf praktijkvoorbeelden om marketeers van goede doelen te helpen hun donateurs te behouden

Ontdek hoe goede doelen marketingtechnologie kunnen gebruiken om loyaliteit te maximaliseren met datagestuurde inzichten.

eGuide NL image

Van data, naar inzicht, naar actie

Al meer dan 30 jaar helpt Apteco goede doelen om duurzame relaties met hun donateurs te cultiveren en te onderhouden. Van datafusie, data-analyse en dashboarding tot personalisatie, multi-channel campagneautomatisering en -optimalisatie. Apteco biedt een end-to-end oplossing voor goede doelen en non-profitorganisaties.

Jouw databronnen samenvoegen tot een 360-gradenbeeld
Jouw databronnen samenvoegen tot een 360-gradenbeeld

Breng alle belangrijke data uit jouw verschillende tools en bronnen samen op één plaats. Krijg zo één duidelijk totaalbeeld dat ervoor te zorgt dat jouw inzichten volledig en nauwkeurig zijn.

Verhoog de lifetime value van jouw donateurs
Verhoog de lifetime value van jouw donateurs

Identificeer positief en negatief geefgedrag in patronen die verborgen zijn in jouw data. Je kunt zo hindernissen wegnemen en successen herhalen om zo je donateur langer aan je goede doel te binden of meer te laten geven.

Segmenteer je doelgroep
Segmenteer je doelgroep

Bouw profielen op verschillende soorten donateurs, zodat je elke groep kunt benaderen met het juiste aanbod op het juiste moment. Segmenteer je donateurs op basis van betrokkenheid, gedrag en waarde op basis van al hun interacties met jou. Leer wie je beste beste donateurs zijn en wie waarschijnlijk niet meer gaat geven.

Zorg voor naleving van de AVG
Zorg voor naleving van de AVG

Voldoe aan de AVG-regels door eenvoudig degenen uit te sluiten die geen toestemming hebben gegeven voor bepaalde kanalen of communicatietypen. Ben er zeker van dat opt-outs worden uitgesloten van alle campagnes.

Ontdek hoe Apteco het WWF heeft geholpen

Ontdek hoe het WWF UK in staat was om de inkomsten uit de lidmaatschappen en verlengingen te maximaliseren. Door hypergepersonaliseerde campagnes te creëren, daalden hun verlooppercentages en verbeterde de betrokkenheid aanzienlijk met meer websitebezoeken en een sterke stijging van de open rates.

WWF Customer story

Begrijp je donateurs beter

Verzamel doorlopend consistente en accurate campagne- en doelgroepdata. Breng belangrijke informatie uit verschillende datasilo’s bij elkaar en centraliseer deze zodat ze kan worden gedeeld met alle relevante afdelingen. Meet en scoor de betrokkenheid van je donateurs tijdens contactmomenten zoals: website-interacties, openpercentages van je e-mails, aanwezigheid bij evenementen en vrijwilligersniveaus. Gebruik dit om de effectiviteit van jouw campagnes te verbeteren.

Examples of types of top customers in the charity sector

Verbeter campagneprestaties

Bouw relevante, gepersonaliseerde en getimede campagnes via meerdere kanalen om er zo voor te zorgen dat je betrokken bent bij elk contactmoment. Verhoog de ROI van elke campagne door rekening te houden met kenmerken zoals geografie, betrokkenheid en gedrag. Identificeer belangrijke trends in gedrag die het gemakkelijker maken om financiële doelen te bereiken. Beperk de marketingdruk naar je beste donateurs door prioriteiten toe te kennen aan campagnes. Stem aangeboden producten en je boodschap af op de individu zodat deze beter zal reageren.

Charity Intro Image

Automatiseer gerichte verzoeken

Bouw één campagne die duizenden berichtvarianten kan produceren, gericht op elk individu die een e-mail ontvangt. Gerichte automatisering stelt je in staat om de kosten te verlagen en tijd vrij te maken voor nieuwe initiatieven. Plan je campagnes vooruit voor periodes waarin je te druk bent of niet op kantoor. De ideale oplossing voor non-profitorganisaties die met beperkte middelen werken.

Example of Fundraising subject lines message variants

Ontdek hoe Apteco het Cats Protection heeft geholpen

Het kan niet te vaak gezegd worden, Wood for Trees en Apteco waren cruciaal voor niet alleen het succes van het project, maar het totale succes. Omdat we binnen een jaar een volwassen datagedreven organisatie werden, konden we tijdens Covid inkomsten behouden. Ondanks winkelsluitingen en verminderde evenementen en face-to-face-activiteiten. Voor het eerst kunnen we erop vertrouwen dat we echt een donateurgerichte visie hebben die ervoor zorgt dat elke actie is afgestemd op de donateur.

Cats Protection NL
Waarom is data belangrijk voor goede doelen en non-profitorganisaties?

De data die je als goede doel of non-profitorganisaties over je donateurs verzamelt, kan een grote positieve invloed hebben op jouw marketingcommunicatie. Het zorgt voor een efficiëntere en effectievere fondsenwerving en verbetert de beleving van je donateurs.

Door te investeren in een dataplatform kun je data verzameld tijdens alle belangrijke contactpunten op één plek samenbrengen. Je kunt als fondsenwerver de ervaring bieden die de donateurs van vandaag eisen met als resultaat een aanzienlijke verbetering van je prestaties.

Je kunt een consistente ervaring bieden over alle kanalen, met een nieuw niveau van personalisatie. Jouw donateurs zullen zich gewaardeerd en begrepen voelen. Je kunt je service ook optimaliseren door belangrijke afhaakmomenten te ontdekken en deze te aan te pakken. Bijvoorbeeld door een realtime hulpoptie toe te voegen, zodat donateurs worden ondersteund wanneer ze hulp nodig hebben.

Hoe kunnen goede doelen data-analyse gebruiken?

Data-analyse, segmentatie, profilering, modellering, donateurjourneys, analysetools kunnen enorme hoeveelheden data verwerken. Deze data kan van alles omvatten, van e-mail open rates en feedback van donateurs tot de frequentie van websitebezoeken, de gemiddelde waarde/frequentie van donaties en zelfs gedrag op sociale media.

Deze data kan met één klik op de knop worden geanalyseerd, met als resultaat zinvolle inzichten die helpen om een compleet beeld te krijgen van uw donateurs en hun journey.

Welke data moeten goede doelen en non-profitorganisaties verzamelen?

De data die je over jouw donateurs verzamelt, maakt toekomstige groei mogelijk en zorgt voor duurzaamheid. Er zijn verschillende belangrijke soorten data die jouw goede doel of non-profitorganisatie zou moeten verzamelen, deze zijn:

  • Sociodemografische kenmerken, waaronder leeftijd, werkstatus, familie en communicatievoorkeuren. Als je weet via welke kanalen jouw donateurs het beste te bereiken zijn, kun je je omnichannel-marketingstrategie stroomlijne
  • Betrokkenheid van donateurs, zoals hoe de donateur geeft aan je goede doel, doet hij dat regelmatige, doet hij vrijwilligerswerk, etc.

Met de software van Apteco kun je beginnen met het identificeren en begrijpen van de patronen in het gedrag van je donateurs. Je kunt zo belangrijke dissatisfiers of belangrijke gebeurtenissen herkennen en zo ontdekken welke donateursjourneys het meest waardevol zijn.

Hoe kan een datastrategie goede doelen helpen?

Datastrategieën kunnen op veel manieren voordelig zijn voor goede doelen.

Door data te verzamelen en te analyseren, kun je als goed doel inzicht krijgen in je donateurs, wat je kan helpen om beter geïnformeerde beslissingen te nemen voor je fondsenwerving. Je data kan bijvoorbeeld jouw goede doel helpen te bepalen welke donateurs het meest waarschijnlijk opnieuw zullen geven, waardoor je jouw inspanningen op die donateurs kunnen richten. Ook kan je data je helpen bij het identificeren van trends in het geefgedrag, zoals: welke soorten campagnes zijn het meest effectief. Iets wat jou kan helpen je fondsenwervingsinspanningen te optimaliseren.

Boost je e-mailmarketing met Apteco

Geïntegreerde e-mail-editor

Ontwerp, automatiseer en verstuur direct vanuit Apteco's marketingplatform responsieve, hypergepersonaliseerde e-mails.

Wij werken ook samen met anderen

Door Apteco-software te integreren met uw bestaande applicaties en tools, kunt u één versie van de waarheid krijgen en nauwkeuriger en efficiënter werken.

Ervaar de kracht van Apteco software met een persoonlijke demo.